Om os

Hvem er vi?

Indehaver Henning Roed

Indehaver af Roeds Planteskole og Havecenter, Henning Roed, har siden barndommen interesseret sig for grønne planter og natur. Ja, faktisk løber interessen i hans årer.

Hans slægt på hans mors side, stammer fra de hollændere Chr. IV inviterede til Amager for at lære os danskere at dyrke grønsager. Den slægt har siden da dyrket frugt og grønt. Hennings far var have- og naturinteresseret, og hans farfar var indehaver af en frugtplantage på Fyn.

Som stor dreng hjalp Henning ofte til i haven, og en dag spørger én af hans kammerater, om ikke han skulle være gartner. Men det var egentlig ikke i Hennings tanker – sådan blev det så alligevel.

Henning gik først i lære i 3 år hos Mariager Planteskole og derefter Beder Gartnerskole. Så gik turen til Vilvorde ved Roskilde, hvor han læste til Gartneri-tekniker, som det hed dengang. I dag hedder det teknolog.

Med al den nyerhvervet viden drog Henning ud i verden. Første stop var Hilliers Nursery ved Southampton England – en stor sortiments-planteskole, der blev drevet efter gammeldags principper. Her var han i 7 måneder, hvor der blev hældt viden på fra morgen til aften, og hvor han var omgivet af folk fra hele verden.

Da Henning var hjemme i Danmark igen, blev han leder af Vasens Planteskole/center på Mariagervej i Randers. Efter 2 år vendte han dog atter næsen mod udlandet – denne gang USA.

Her endte han hos Dayton, Ohio på Siebenthalers nursery, der dyrkede store træer på deres 250 ha og ejede to havecentre. Her fik Henning lov til at suge viden til sig begge steder, hvilket var meget lærerigt. Ud over viden om de store træer fik Henning også indblik i den amerikanske kultur.

Efter hjemkomsten til Randers i 1986 var gartneri-ejendommen på Hobrovej 308 til salg. Og med ungdommeligt gå-på-mod og tro på livet, lykkedes det at opbygge Roeds Planteskole, trods dyre lærepenge undervejs.

I starten var det med en beskeden produktion og lidt anlægsarbejde, der kunne finansierer planteskolen, mens planterne voksede sig salgsklare. I 2001 havde begge grene vokset sig større, og der skulle træffes et valg mellem at drive planteskole eller anlægsgartneri – her vandt planterne.

”I dag dyrker vi planter på 12 ha jord. Vores specialer er fordelt på nåletræer som gran, fyr, thuja og taks i størrelser fra 40 cm til over 4 meters højde. Også færdighække i bøg og liguster samt store 4-6 års frugttræer produceres i marken”, fortæller Henning Roed.

En del af planterne afsættes i vores Havecenter, men størstedelen sælges til andre havecentre, planteskoler og anlægsgartnere over hele landet.